Не стреляйте по малките фермери
„С цел подобряване на достъпа на малките фермери през следващия програмен период на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) ще се финансират различни форми на дейности към самия производител, който да предлага продукцията си на пазара под различни форми, както и изграждане на инфраструктура, която да организира предлагането на продукцията им“.
Този цитат е обобщение на крайния резултат от състоялата се на 14 октомври т. г. нарочна среща в Министерство на земеделието и храните на представители на малките фермери, на общините, Агенцията по храните и НАП. Според зам.-министър Бракалова основните пречки за достъпа на фермерите до пазарите за директни продажби са били нормативни и решението било отново да се ремонтира Наредба 26.
За какво става дума в нарочената наредба, която пречи на бай Иван да ни продава директно, без посредници, козето мляко или стрина Гина сладко от смокини?
Наредба 26 е от 14 октомври 2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход. Издадена от Министерство на земеделието и храните, в сила от 26 октомври 2010 г. За четири години въпросният нормативен акт уж подпомагаше малкия производител да излезе очи в очи с купувачите на продуктите си на пазара, докато преди четири месеца се пръкна Наредба за изменение и допълнение на Наредба 26 от 2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход. Текстовете бяха публикувани в Държавен вестник, бр. 46 от 3 юни 2014 г. В подобреното издание на Наредбата бяха завишени количествата сурово овче, козе или биволско мляко, които могат да бъдат доставяни директно. С промените за директни продажби се допускаше 60% (в началото бяха 35%) от месечния млеконадой от ферми за производство на овче, козе или биволско мляко с до 50 животни в период на лактация. Според промените 50% ( бяха 30%) от месечния млеконадой за ферми с брой животни между 50 и 100 в период на лактация също може да се преработва директно. За фермите с над 100 животни процентите бяха завишени от 20 на 40%. Фермерите, които се регистрират по Наредба 26, вече можеха да продават произведената в стопанството им продукция не само на територията на областта, в която е фермата, а и в още една съседна административна област. Промените в Наредба 26 въвеждаха, дефинираха и узаконяваха понятията „временен обект за търговия на дребно на млечни продукти“ и „мобилна хладилна витрина“, както и се разписват изискванията към технологичните инсталации за производство или млекоматите, от които фермерите ще продават сурово мляко.
СВАЛИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА АГРОТВ