Огромен е интересът към проекти за съхраняване на селското наследство
– Г-жо Нанева, как се случва това богатство и вкус от месни и млечни продукти, произведени на територията на МИГ Разлог?
– Разлог има уникално разположение на 850 м надморска височина между три български планини – Рила, Пирин и Родопите. Територията не е подходяща за зърнопроизводство, но затова пък преработвателната промишленост е много добре развита. Имаме няколко мандри на европейско ниво, чиито продукти са с уникално качество и вкус. В тях се произвежда кашкавал и сирена от местна суровина на български животновъдни ферми. Суровото мляко е най-вече от Родопите. В населените места на община Разлог животновъдството е също добре развито. Част от преработвателните предприятия имат и собствени ферми със затворен цикъл на контролирано производство. Това прави продукцията им екологично чиста и с високо качество. Оборудването на тези фирми е на много високо ниво и всички те имат пазарна реализация на продуктите си във веригите магазини. На територията на МИГ Разлог уникално производство има и месопреработвателно предприятие. Освен че е със сертифицирана кланица, където се колят животните, то продава разфасовки от свинско и телешко месо, произвежда и полутрайни и трайни колбаси с високо качество и запомнящ се вкус. Уникални са продуктите му с местните наименования Разложки старец и Разложки дядо. За разлика от Банския старец, който включва месо и сланина, Разложкият старец е произведен само от най-хубавото месо, от филе.
– Ако това са продукти, които носят местни наименования и вероятно някои са по местни рецепти, МИГ Разлог помогна ли с инструментите и възможностите на ЛИДЕР за бизнес инициативата и нейното осъществяване, примерно с проекти, подадени през МИГ-а?
– МИГ Разлог е създадена в периода 2009-2010 г. Ние сме от т.нар. първи кръг МИГ-ове. Изготвихме стратегията си с широкото участие на местната общност. При нас интересът беше не толкова към земеделските мерки, колкото към преработката на храни – 123 мярка и най-вече към мярка 312, която е за неземеделски дейности, за разнообразяване на икономическите дейности в населените места. То е свързано с технологично обновяване на предприятията, със създаване на къщи за гости. Знаете, че в района се развиват различни форми на туризъм, включително и високия клас, като голф, спа, луксозни комплекси. В същото време имаме потенциал за развит селски туризъм, планински, конен и др. Формите са много и разнообразни и ние на практика следваме синергията и взаимното обогатяване между тях и всички други икономически дейности, чиито продукти са търсени от туристите. Покрай туризма се развива и хранително-вкусовата промишленст и много услуги. Как МИГ-ът помага? От изброените фирми наш бенефициент е семейна фирма, чрез един от участниците на младото поколение в нея. Това са децата, които направиха кравеферма и управляват успешно дейността ѝ. МИГ Разлог финансира техен проект за закупуване на трактор за стопанството и оборудване за модернизиране на залите за отглеждане на кравите и доилна инсталация за млякото от тях.
– Как контактувате с хората от територията на МИГ-а, така че да усетят работата ви в тяхна полза?
– Правим семинари и международни конференции. Фирмите от нашата територия са много отзивчиви и участват в тях със своите продукти. А това е начин да ги рекламираме. Екипът на МИГ Разлог е в много тясно сътрудничество с бизнеса. Имаме голям интерес към проекти по мярка 323, която не съществува на национално ниво. Тя е за съхраняване на селското наследство. Там неправителствени организации направиха много интересни неща със своите проекти, включително фестивал на местните храни и занаяти.
– Какво бихте предали като послание от наученото по ЛИДЕР през отминалия програмен период за тези, които ще поемат щафетата или ще стартират по този доказал се с градивността си подход и през настоящия програмен период, ползвайки добрия опит от успехите на МИГ Разлог?
– ЛИДЕР включва седем принципа. Между тях са териториалният подход, който изисква планиране и практическо прилагане на специфични стратегии за развитие на основата на местните ресурси и характеристики. Изготвянето и прилагането на стратегиите се основава на публично-частни партньорства между местната власт, бизнеса и гражданския сектор. Планирането и вземането на решения става отдолу нагоре, т.е. идеите са от самите местни хора; прилага се многосекторен подход, целящ развитие на цялата територия и всички сфери – икономическа, социална, културна, екологична, инфраструктура, а не на отделен сектор, защото само така може да се повиши качеството и разнообразието на живота на дадена територия. Другите два принципа са сътрудничество и работа в мрежа.
– Каква е социалната картина в Разлог?
– За щастие, няма миграционни демографски процеси. Напротив, има сравнително висока раждаемост в сранение с други райони в страната. Има много млади хора и гръдът е много жизнен. Скоро идваха колеги от Родопите от МИГ Доспат, които бяха учудени колко много хора има по улиците и колко жив е градът. Питаха на какво се дължи. С тях беше г-н Здравко Сечков от Националната селска мрежа, който в едно изречение обобщи: „Разликата между вашия МИГ и МИГ Разлог е, че тук хората вярват, че нещата ще се случат и работят за това.“
Интервю на Мариела Илиева
СВАЛИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА АГРОТВ