Българските винарни са на световно ниво
– Може ли винопроизводството да бъде добър бизнес?
– Винопроизводството е традиционен отрасъл за България и е важна част от икономиката. Виното е един от малкото, но важни експортни стоки, тъй като е завършен продукт. Повечето неща в списъка на експортните стоки обикновено са суровини. Докато виното наистина е визитна картичка на България, защото ние изнасяме продукт, на който пише: „Произведено в България“. А относно това, доколко е добър бизнес – сигурно има и по-добри бизнеси. От вино не се печелят много пари, оборотите са бавни, чака се много, браншът е такъв, че до голяма степен е зависим от природно-климатичните условия. Всяко едно лозе е дълга инвестиция, която изисква да се вложат много средства, преди да има възвръщаемост. Но пък голямото предимство е, че работим с много приятен продукт, в обкръжението на приятни хора… Извън тази шега – все пак в този бизнес има потенциал. Самият факт, че всяка година се появяват нови винарски изби, нови предприемачи инвестират в лозя, това показва, че те възприемат сектора като добро място за инвестиции. Интересното е, че много от тях са хора, извън бранша…
– Имаме ли самочувствието на световен винопроизводител?
– Дали имаме самочувствие? По-скоро- да. Ние сме страна, традиционен винопроизводител. Страшно много е направено в този бранш. Аз се занимавам с българско вино от 1997 година и много добре си спомням какво представляваше тогава България като винарска страна и каква е в момента. Смело мога да кажа, че това е един от икономическите сектори, които са прогресирали най-много през годините, в които са направени най-много инвестиции… И това, което в момента трябва да извършим всички, надявам се – и с помощта на държавата, е да го направим достояние на всички потенциални клиенти по света.
– Повишава ли се качеството на българското вино?
– Определено се повишава, което се дължи както на големите инвестиции, които са направени в нови лозови насаждения, така и на инвестициите в самото производство. Българските винарски предприятия в момента са на световно ниво. Страшно много е инвестирано и в маркетинга и визията на продуктите. Последното, което остава да направим, но то пък е най-важното, това е една информационно-промоционална стратегия на България като винарска страна, и на българското вино като бранд. Това е много важно и определено е назряло времето за подобна дискусия и за създаването на такава стратегия.
– В тази стратегия какво може да бъде мястото на винения туризъм?
– Той е изключително важна част, виненият туризъм е една ниша, която има огромна перспектива, тъй като тя все още не е много добре разработена в България. Тук имаме организиран винен туризъм може би от 3 или 4 години. Така че там определено има възможност за развитие, има голям потенциал. Той е свързан и с други неща- с културен туризъм, с исторически туризъм, с традиционна кухня, гурме. Въобще това е едно цялостно представяне, цялостна визия на България, която се изгражда.
– Каква е тенденцията- увеличават ли се или намаляват лозовите масиви у нас в последните години?
– В абсолютни величини ако говорим и сравним положението с това преди 30 години, насажденията с лозя в България са намалели. Но до голяма степен това се определя от факта, че България се насочва не толкова към масовото производство, а към направата на специфични продукти, които могат да ни отличат на световния винен пазар. Тъй като конкуренцията там е изключително голяма. Винаги ще има страни, които ще произвеждат и повече от нас, и по-евтино от нас, така че всеки трябва да намери своята ниша. И лично аз го разглеждам това като един положителен тренд в развитието на бранша. Количеството намалява, но пък за сметка на това българските вина се продават в по-високи ценови категории, на много пазари са разпознаваеми като продукти с високо качество, което е добре.
Автор: Валери Станев
СВАЛИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА АГРОТВ